WWW.ByciSkala.cz
 
 
Diskuse "Býčí skála ve Šternberku a několik slov o Jindřichu Wanklovi"
Zobrazit : témata / vlákna / podle času
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Datace obrazů.
V.   Před 12 roky
   Cuon by jásal.....
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Datace obrazů.
Pekárek Aleš   Před 12 roky
   Do článku doplněn Laďův dodatek a fotka z Jáchymky. Podoba a Jáchymkou je jednoznačná.
Vkládám ještě fotku obrazu ve větším rozlišení jako přílohu.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Datace obrazů.
NoBody [89.203.198.xx]  Před 12 roky
   Chystal jsem se reagovat na vznesené názory dvěmi poznámkami. První z nich měla být k nápodobě Havránkova obrazu, který by neodpovídal časově. Obrazy budou podle oblečení zachycených časově patřit tak ke Kunikeho vypodobnění Býčí skály z roku 1833 než k Havránkově kresbě ze 70. let 19. století. V druhé poznámce se musím také přihlásit k Předsedově poznámce, jde o Evinu díru, jak se tehdy říkalo Jáchymce. Velká část obrazu je s Předsíní Býčí skály identická, neuvěřitelné. M.
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Datace obrazů.
Laďa [89.176.142.xxx]  Před 12 roky
   Vážení čtenáři našich stránek. Ještě dnes ráno, když jsem vkládal poslední příspěvek, jsem byl přesvědčený o správnosti svého názoru, že zmíněný obraz byl malován dle Havránkovy předlohy předsíně BS, s patřičnou romantickou úpravou. Během dne se mne však zmocnily takové pochybnosti, že jsem musel zajet do Krasu a zajít do Jáchymky, kde jsem už léta nebyl. Na místě jsem si uvědomil, že před odtěžením sedimentů zde situace musela vypadat tak, jako na obraze. Vlevo malý vchod, který vede dolů, vpravo od něj velké okno vedoucí do volného prostoru, dále vpravo pak šikmé skály stěny a terén, který se zvedá směrem dozadu. Za svůj omyl se omlouvám. V. Š.
Re: Re: Re: Re: Re: Datace obrazů.
Laďa [89.176.142.xxx]  Před 12 roky
   Ahoj všichni, já už se k tomu článku nechtěl dále vyjadřovat, ale kvůli posledním třem příspěvkům musím. Uvědomte si, že malíř jeskyně osobně nikdy nenavštívil a maloval obrazy na základě tehdy dostupných kreseb a vlastní fantazie. Předsíň BS byla malovaná dle Havránkovy kresby z r. asi 1871. Na zobrazení reality se prostě u starých malířů nemůžete spolehnout. Laďa
Re: Re: Re: Re: Datace obrazů.
V.   Před 12 roky
   .....celá smečka Cuonů.... (aspoň v muzeu jsou minimálně tři, Stehlík 1944 uvádí dvě kostry, 6 úlomků maxil, osm částí mandibul a další zlomky).... Je to asi fakt Jáchymka, ten obraz je dost podobný fotkám braným z prostoru nad propástkou....... my bow, chairman........
Re: Re: Re: Datace obrazů.
Předseda [88.100.157.xxx]  Před 12 roky
   Můj obdiv ,co všechno se dá na starém obrazu odborně a vědecky popsat. Jedná se o obraz Býčí skály. Zcela osobně a neodborně, takzvaně laickým pohledem se mi zdá, že ta Býčí skála na tomto obraze ani nestojí za řeč. Patrně se jedná o tu šedou skvrnku v pravém horním rohu portálu jeskyně . Ale pokud bychom přijali odbornou tézi laika a diletanta na umění a čistě náhodou připustili , že se jedná o pohled z Jáchymky na Býčí skálu, Tak je ten Martinův popis úplně správný. A je to jediný obraz s neodstaněnýmy sedimenty nad dněšní propastí a tam někde dole se ještě krčí Cujon.
Re: Re: Datace obrazů.
kuklajs   Před 12 roky
   No, já tam teda dolní vchod nevidím. Zato vidím vstup do staré Býčí skály, k Pohaňáku. Taky proč by odtamtud někdo vcházel s pochodní, být to zvenku do Předsíně zalité světlem? Jó, vycházejíc z nitra jeskyně, to už dává smysl. Navíc je tím jasně dáno najevo, že jeskyně má pokračování.
Ale třeba se pletu. Kuklajs.
Re: Datace obrazů.
Martin   Před 12 roky
   K obrazu v Předsíni jde dodat ještě toto: Jde o velmi krásný příklad romantistického konceptu. Z hlediska dnešní reality jde o kombinaci pravdy a výmyslu. V době vzniku malíř nacházel inspiraci v realitě, ale pro dokonalost celkového výtvoru přidal do obrazu prvky, které dotvářely dokonalou harmonii. Záměrem bylo vytvoření pocitu splynutí s krásou přírody. Jsou dodány prvky pohodlí, podněcující prožitek okamžiku. Zatímco u zachycení detailů místa konání šlo malíři o realitu, protože tam nacházel inspiraci přírodou, u aranžmá situace šel za realitu. To je romantistický koncept. Některé prvky reálně nikdy neexistovaly, pouze v imaginaci malíře. Kočár v Kostelíku, (stoleček s jídlem v Předsíni?), vchod bylo potřeba zvětšit pro kontrast s oblohou z venku, pánové se dívají ve vchodu dolů, jako by stáli na kopci v Kostelíku. Prostřený stůl jitří smysly chutí, lavička dodává pohodu oddechu (u Šenkova sifonu je popsaná v literatuře, mohla být i zde, možná i kamenný stůl?), ale pozor pánové s pochodněni mají vědecký zájem o poznání a pochopení podzemní přírody. To je významný smysl putování do přírody v tomto období. Na obraze nacházím nejkrásnější zachycení chápání přírody, myšlení a konkrétně Býčí skály v 1. pol. 19. stol. vůbec. Co pokládám na obraze za velmi cenné je zachycení výškových poměrů v Předsíni před Wanklovým výzkumem. Významný je realistický původní dolní vchod. Výška navážek a vyrovnávek v přední části Předsíně může být dnes velmi vysoká 1-2 m. Nádherné obrazy. M. G.
Datace obrazů.
Martin   Před 12 roky
   Tak to je nádherné, ty obrazy ze Šternberka jsou krásný a milý objev. Také mne zaujal ten stoleček v Předsíni a také ta lavečka opodál. Ale hlavně oblečení těch lidí a styl obrazů. Domnívám se, že nejde o reminiscenci na Wanklův oltář, nýbrž že jde o předchozí počin, který může být o desítky let starší. Podle empírových šatů dam v Kostelíku, uniforem vojáka či pánů v Přesdsíni, se domnívám že obrazy pocházejí z 1. pol. 19. stol. Martin G.
PSPad TinyMCE Zoomify AutoViewer LuckyView LongtailVideo PHP
Návštěvy : [209385], dnes 16 |  Strana 10 |  | RSS  Data Diskuse | © Copyright
YzNkNTMyOT